Valitettavan usein tänä päivänä budjettien ja määrärahojen kiristyessä tietoturva mielletään toissijaiseksi kehityskohteeksi. Monesti mennään vahvasti liiketoiminta edellä, ja liiketoiminta myös määrittää, mihin käytettävissä olevat varat sijoitetaan. Tietoturva tulisi kuitenkin nähdä yhä enemmän eräänlaisena vakuutuksena: vakuutuksena siitä, että yritys huolehtii toimintansa jatkuvuudesta ja sen tärkeimmästä voimavarasta, eli tiedosta. Jos voisit ostaa vakuutuksen esimerkiksi sille, että talosi ei pala, ostaisitko? Miksi siis tietoturvan tärkeyttä edelleen vähätellään?
Huonosti hoidettu tietoturva voi pahimmassa tapauksessa kaataa koko liiketoiminnan. Heikolla tietoturvalla on myös muita, vähemmän kohtalokkaita seurauksia. Kokosimme tähän artikkeliin muutaman esimerkin seurauksista, joita heikosta tietoturvasta voi koitua liiketoiminnan näkökulmasta.
Suuryritykset meillä ja maailmalla ovat kiinnostava kohde monenlaiselle verkossa tapahtuvalle rikollisuudelle. Jokin suuryritysten tietoturvaan ja kyberturvallisuuteen liittyvien toimenpiteiden toimeenpanossa kuitenkin mättää. Tässä artikkelissa pyrimme avaamaan etenkin suomalaisten yritysten tietoturvan heikointa lenkkiä.
Päivittäin havaitaan jopa tuhansia uusia tietoturvauhkia. Osa havaituista uhista on toiminnaltaan tunnettuja, mutta hyvin suuri osa uhista on myös täysin tunnistamattomia. Tietoturvauhilta suojautuminen on kuitenkin mahdollista. Kun yrityksen tietoturva-asiat on hoidettu asianmukaisesti, myös tuntemattomiin tietoturvauhkiin on mahdollista varautua.
Hyvin hoidetulla tietoturvalla voi olla monia positiivisia vaikutuksia yrityksen liiketoimintaan. Sama pätee myös toisinpäin käännettynä: jos yrityksen tietoturvassa on aukkoja, liiketoiminta voi kärsiä pahastikin, pahimmassa tapauksessa yritys voi jopa kaatua kokonaan. Tietoturvaan panostaminen on digitalisaation myötä ennemminkin välttämättömyys kuin vain ”kiva lisä” yhä useammilla toimialoilla. Millaisia hyötyjä yritys saavuttaa hyvin hoidetulla tietoturvalla?
Tietoturva on terminä ja aiheena eräänlainen buumi yrityksissä ympäri maailmaa. Erilaiset, maailmanlaajuisetkin tietovuodot ovat nostaneet tietoturva-asiat eri medioiden kautta suuremman yleisön tietoisuuteen viime vuosina. Miksi tietoturva-asioihin on hyvä panostaa, millaisia seurauksia tietoturvan laiminlyönnillä voi olla, ja mitkä ovat ensiaskeleet yrityksen tietoturvan parantamiseen?
Tietoturva puhuttaa nykyään paljon. Erilaiset tietomurrot ja tietovuodot ovat lisääntyneet myös meillä Suomessa ja moni yritys pohtii, millaisia toimenpiteitä tietoturvan parantamiseksi tulisi tehdä. Eivät enää ainoastaan isot, monikansalliset yritykset, vaan myös PK-yritykset ovat enenevissä määrin kiinnostava kohde tietomurtajille ja kybermaailmaan siirtyneille yritysvakoojille. Kaikilla yrityksillä on salaisuuksia, joita halutaan varjella, oli toimiala tai koko mikä tahansa. Kuinka PK-yrityksen tulisi siis toimia tietoturvan parantamiseksi?